Presiunea din pneuri: sa conducem in siguranta

                     
   
In unele cazuri, conteaza extrem de mult ce masina conduci. Este clar ca niste piese auto Ford vor fi mult mai rezistente si mai eficiente decat niste piese auto Dacia, pentru simplul fapt ca se folosesc tehnologii diferite, cu costuri diferite. Exista si elemente de siguranta care nu tin cont de tipul masinii. Indiferent ca esti posesorul unui Ford, al unei Dacii sau al unui Bmw, pneurile si presiunea din acestea trebuie sa aiba aceeasi calitate.
     Presiunea pneurilor sau presiunea de umflare reprezinta cantitatea de aer pe care o introducem in interiorul cauciucului si care permite partii externe de a avea o aderenta buna cu solul. Se masoara in "bari" (un bar este echivalent cu circa 1kg/cm2). Daca la prima lectura poate parea o valoare lipsita de importanta, in realitate este un detaliu de extrema importanta pentru siguranta masinii. In definitiv, este singura parte care intra in contact cu asfaltul.
     Nivelul de presiune al cauciucurilor poate sa difere de la o masina la alta, iar acesta variaza intre 1,8 si 2,2 bari (la unele autovehicule poate sa ajunga pana la 2,7) si poate fi marit cu 0,2 bari, in timpul calatoriilor lungi sau la masinile foarte incarcate. Un consiliu ce trebuie luat in seama este acela de a presta o atentie deosebita la cauciucurile de la axa anterioara, care suporta o greutate mai mare din cauza motorului si au nevoie de cateva zecimi de bar in plus.
     Controlarea presiunii in pneuri este facila daca dispuneti de instrumente precum manometrul de presiune dar, daca acesta lipseste, puteti sa apelati la un atelier mecanic. Consiliul celor care lucreaza in acest domeniu este acela de a controla presiunea cand cauciucul este rece, pentru ca rezultatele sa fie relevante.
     Odata cu trecerea timpului, cauciucurile pierd gradual din presiunea interioara, iata de ce este important un control lunar la toate patru rotile. Pentru a fi mai siguri, se pot efectua verificari si dupa calatoriile mai lungi, vom descoperi ca se pierde putina presiune, in medie 0,06 bari, pe strada.
     Un cauciuc umflat in mod gresit poate avea un impact negativ atat asupra sofatului in termeni de consum de combustibil si stabilitate, cat si asupra sigurantei. Pe langa o rapida uzura, putem observa o schimbare periculoasa a spatiului de franare care creste, mai ales cand apare si fenomenul acvaplanarii. Iar cu iarna la usa va garantam ca este mai bine sa nu infruntam aceste doua elemente.
     In caz de supraumflare, vom avea o mai mica suprafata de contact cu solul, o uzura centrala si o deformare a pneului, o mai mare vulnerabilitate pe drumurile accidentate, un spatiu de franare augmentat, o aderenta mai mica si uzura exagerata a unor parti mecanice, precum suspensiile.
     In cazul umflarii insuficiente, vom avea o mai mare suprafata de contact al cauciucului cu solul, o uzura marita a laturilor pneurilor, uzura jantei, o supraincalzire a pneurilor si in unele cazuri explozia acestora, si un control scazut al vehiculului.

     In unele cazuri, magazinele de piese auto, mai ales cele oficiale,  dispun si de un sistem de control si de umflare a pneurilor. Exista chiar si statii de serviciu  unde pot gasi aceste sisteme de control si de umflare, asadar, mai este necesara doar vointa .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu