In
unele cazuri, conteaza extrem de mult ce masina conduci. Este clar ca niste piese auto Ford vor fi mult mai rezistente si mai eficiente decat niste piese
auto Dacia, pentru simplul fapt ca se folosesc tehnologii diferite, cu costuri
diferite. Exista si elemente de siguranta care nu tin cont de tipul masinii.
Indiferent ca esti posesorul unui Ford, al unei Dacii sau al unui Bmw, pneurile
si presiunea din acestea trebuie sa aiba aceeasi calitate.
Presiunea pneurilor
sau presiunea de umflare reprezinta cantitatea de aer pe care o introducem in
interiorul cauciucului si care permite partii externe de a avea o aderenta buna
cu solul. Se masoara in "bari" (un bar este echivalent cu circa
1kg/cm2). Daca la prima lectura poate parea o valoare lipsita de importanta, in
realitate este un detaliu de extrema importanta pentru siguranta masinii. In
definitiv, este singura parte care intra in contact cu asfaltul.
Nivelul de presiune al
cauciucurilor poate sa difere de la o masina la alta, iar acesta variaza intre
1,8 si 2,2 bari (la unele autovehicule poate sa ajunga pana la 2,7) si poate fi
marit cu 0,2 bari, in timpul calatoriilor lungi sau la masinile foarte
incarcate. Un consiliu ce trebuie luat in seama este acela de a presta o
atentie deosebita la cauciucurile de la axa anterioara, care suporta o greutate
mai mare din cauza motorului si au nevoie de cateva zecimi de bar in plus.
Controlarea presiunii
in pneuri este facila daca dispuneti de instrumente precum manometrul de
presiune dar, daca acesta lipseste, puteti sa apelati la un atelier mecanic.
Consiliul celor care lucreaza in acest domeniu este acela de a controla
presiunea cand cauciucul este rece, pentru ca rezultatele sa fie relevante.
Odata cu trecerea
timpului, cauciucurile pierd gradual din presiunea interioara, iata de ce este
important un control lunar la toate patru rotile. Pentru a fi mai siguri, se
pot efectua verificari si dupa calatoriile mai lungi, vom descoperi ca se
pierde putina presiune, in medie 0,06 bari, pe strada.
Un cauciuc umflat in
mod gresit poate avea un impact negativ atat asupra sofatului in termeni de
consum de combustibil si stabilitate, cat si asupra sigurantei. Pe langa o
rapida uzura, putem observa o schimbare periculoasa a spatiului de franare care
creste, mai ales cand apare si fenomenul acvaplanarii. Iar cu iarna la usa va
garantam ca este mai bine sa nu infruntam aceste doua elemente.
In caz de
supraumflare, vom avea o mai mica suprafata de contact cu solul, o uzura
centrala si o deformare a pneului, o mai mare vulnerabilitate pe drumurile
accidentate, un spatiu de franare augmentat, o aderenta mai mica si uzura
exagerata a unor parti mecanice, precum suspensiile.
In cazul umflarii
insuficiente, vom avea o mai mare suprafata de contact al cauciucului cu solul,
o uzura marita a laturilor pneurilor, uzura jantei, o supraincalzire a
pneurilor si in unele cazuri explozia acestora, si un control scazut al
vehiculului.
In unele cazuri,
magazinele de piese auto, mai ales cele oficiale, dispun si de un sistem de control si de
umflare a pneurilor. Exista chiar si statii de serviciu unde pot gasi aceste sisteme de control si de
umflare, asadar, mai este necesara doar vointa .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu