In ultimul timp
tehnicienii au muncit mult pentru a satisface exigentele tot mai crescute
pentru reducerea consumului de carburanti si inclusiv ale emisiilor de CO2.
Eforturile lor au dus
la dezvoltari notabile in toate sectoarele tehnicii. Chiar si lubrificarea,
importanta si pentru eficienta mecanica, a facut obiectul unei importante
atentii, care nu a privit numai uleiurile, dar insesi caracteristicile circuitelor
si a componentelor. In timp, s-a obtinut un control tot mai minutios al
conditiilor de lucru ale uleiului si s-au dezvoltat pompe de diverse tipuri,
care in unele cazuri sunt gestionate electronic.
Exista producatori de masini, cum ar fi nemtii
de la Audi, care au ajuns sa ofere automobile cu un consum extrem de redus de
combistibil. Evident, intregul ansamblu de piese auto Audi, lichide auto si mai
nou senzori gestionati electronic, au contribuit la asta. Ceea ce este
incurajator insa, este faptul ca evolutia inseamna un consum redus de
combustibil.
Intr-un circuit
traditional, imediat in aval de pompa este montata o supapa de siguranta, care
impiedica presiunea sa depaseasca o anumita valoare. Aceasta are o importanta
fundamentala din doua motive. In primul rand, cand este rece uleiul este mai
vascos, deci curge cu o mai mica usurinta. Aceasta inseamna o presiune mai
ridicata. Datorita supapei limitatoare se elimina riscul presiunii de a fi,
chiar daca numai pentru o perioada scurta, prea mare, lucru care poate fi
daunator pentru unele elemente si chiar pentru pompa de ulei.
Aceasta supapa de
suprapresiune este constituita dintr-un piston pe care actioneaza un arc
calibrat, chiar si in functionarea normala a motorului. Odata cu cresterea vitezei
de rotatie creste si presiunea din circuit, dar si forta cu care se actioneaza
asupra pistonului; la un moment dat, aceasta forta este atat de mare, incat se
invinge forta de rezistenta a arcului, care este comprimat: pistonul se
deplaseaza si deschide un orificiu spre care este orientat uleiul iesit din
pompa si trimis direct in conducta de aspiratie, in amonte de pompa.
Interventia supapei
de siguranta are loc in timpul functionarii normale a motorului, incepand de la
un anumit regim. De la acel punct, pe masura ce viteza de rotatie creste,
datorita supapei nu mai creste presiunea, deci ramane constanta. Toate pompele
de ulei cu debit constant trebuie sa fie insotite de astfel de ventile
limitatoare. Ele au rolul de a evita suprapresiunile accidentale, ce ar putea
periclita functionarea optima a sistemului. In aceste situatii, arcul calibrat
va fi pretensionat corespunzator presiunilor maxime admise in sistem.
Aceste piese auto
difera de la un model la altul, arcurile au rigiditati diferite, in functie de
presiunile la care vor functiona. Pentru o eficienta maxima, este bine sa
vizezi reprezentanta, in momentul in care achizitionezi niste piese noi. Chiar
daca si pe piata aftermarket poti gasi solutii ok, o achiitie dintr-un magazin
de piese auto ce vinde piese originale mult mai indicata, deoarece durata de
viata a pieselor si automat, a masinii, creste considerabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu