Ventilul de presiune- rol si functionare in circuitul uleiului de motor

            


     In ultimul timp tehnicienii au muncit mult pentru a satisface exigentele tot mai crescute pentru reducerea consumului de carburanti si inclusiv ale emisiilor de CO2.
     Eforturile lor au dus la dezvoltari notabile in toate sectoarele tehnicii. Chiar si lubrificarea, importanta si pentru eficienta mecanica, a facut obiectul unei importante atentii, care nu a privit numai uleiurile, dar insesi caracteristicile circuitelor si a componentelor. In timp, s-a obtinut un control tot mai minutios al conditiilor de lucru ale uleiului si s-au dezvoltat pompe de diverse tipuri, care in unele cazuri sunt gestionate electronic.
Exista producatori de masini, cum ar fi nemtii de la Audi, care au ajuns sa ofere automobile cu un consum extrem de redus de combistibil. Evident, intregul ansamblu de piese auto Audi, lichide auto si mai nou senzori gestionati electronic, au contribuit la asta. Ceea ce este incurajator insa, este faptul ca evolutia inseamna un consum redus de combustibil.
     Intr-un circuit traditional, imediat in aval de pompa este montata o supapa de siguranta, care impiedica presiunea sa depaseasca o anumita valoare. Aceasta are o importanta fundamentala din doua motive. In primul rand, cand este rece uleiul este mai vascos, deci curge cu o mai mica usurinta. Aceasta inseamna o presiune mai ridicata. Datorita supapei limitatoare se elimina riscul presiunii de a fi, chiar daca numai pentru o perioada scurta, prea mare, lucru care poate fi daunator pentru unele elemente si chiar pentru pompa de ulei.
     Aceasta supapa de suprapresiune este constituita dintr-un piston pe care actioneaza un arc calibrat, chiar si in functionarea normala a motorului. Odata cu cresterea vitezei de rotatie creste si presiunea din circuit, dar si forta cu care se actioneaza asupra pistonului; la un moment dat, aceasta forta este atat de mare, incat se invinge forta de rezistenta a arcului, care este comprimat: pistonul se deplaseaza si deschide un orificiu spre care este orientat uleiul iesit din pompa si trimis direct in conducta de aspiratie, in amonte de pompa.
     Interventia supapei de siguranta are loc in timpul functionarii normale a motorului, incepand de la un anumit regim. De la acel punct, pe masura ce viteza de rotatie creste, datorita supapei nu mai creste presiunea, deci ramane constanta. Toate pompele de ulei cu debit constant trebuie sa fie insotite de astfel de ventile limitatoare. Ele au rolul de a evita suprapresiunile accidentale, ce ar putea periclita functionarea optima a sistemului. In aceste situatii, arcul calibrat va fi pretensionat corespunzator presiunilor maxime admise in sistem.

     Aceste piese auto difera de la un model la altul, arcurile au rigiditati diferite, in functie de presiunile la care vor functiona. Pentru o eficienta maxima, este bine sa vizezi reprezentanta, in momentul in care achizitionezi niste piese noi. Chiar daca si pe piata aftermarket poti gasi solutii ok, o achiitie dintr-un magazin de piese auto ce vinde piese originale mult mai indicata, deoarece durata de viata a pieselor si automat, a masinii, creste considerabil.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu